Niskomigracyjne farby fluorescencyjne flexo UV


Farby fluorescencyjne od dawna cieszą się dużym zainteresowaniem designerów i artystów zajmujących się wzornictwem przemysłowym – ze względu na ich jaskrawość, ekspresyjność, wyjątkową czystość koloru oraz przyciągające uwagę widza barwy. Trend ten jest jeszcze silniej zauważalny w ostatnich latach. Farby fluorescencyjne możemy zobaczyć na banerach i plakatach, odzieży, butach, ścianach budynków, elementach wystroju wnętrz i scenografii wydarzeń publicznych, na różnego rodzaju oznaczeniach oraz reklamach.

Możemy je również spotkać na opakowaniach i etykietach. Niestety, do tej pory designerzy nie mogli ich wykorzystać w projektach etykiet i opakowań żywności. Przeszkodą był fakt przekraczania przez nie dopuszczalnych w produkcji tego typu produktów limitów migracji. Trudność tę pokonał – jako prawdopodobnie pierwszy na świecie – zespół badawczy polskiego producenta farb specjalnych – firmy SPLinx. Na początku tego roku udało im się stworzyć niskomigracyjną farbę fluorescencyjną w technologii flexo UV, która stanowi prawdopodobnie najpopularniejszy wśród producentów etykiet i opakowań – zwłaszcza tych luksusowych – rodzaj druku.


To otwiera szerokie pole nowych możliwości producentom żywności, którzy pragną tworzyć swoje kampanie marketingowe, wzory etykiet i opakowań w oparciu o wyjątkową gamę przyciągających uwagę, uwodzących wzrok, pełnych wyrazu kolorów fluorescencyjnych. Według badań marketingowych pod ich urokiem znajdują się zwłaszcza dzieci i młodzież, a więc bardzo duża grupa konsumentów. Można je również wykorzystać w projektach, które mają
za zadanie wywołać szczególne zainteresowanie odbiorców.


W planach SPLinx jest stworzenie farb fluorescencyjnych do druku opakowań spożywczych wszystkimi technikami, zwłaszcza offsetem i offsetem UV, a więc w technologiach bardzo popularnych w druku opakowań. Dołączą one do już istniejącej w ofercie SPLinx rozległej palety farb metalicznych (złotych i srebrnych) o niskiej migracji, przeznaczonych do większości technologii druku.


Udany projekt stworzenia farb fluorescencyjnych do druku opakowań spożywczych pozwala optymistycznie założyć, że większość farb specjalnych (farb i lakierów do zabezpieczeń, termochromowych, zapachowych, fotochromowych, hydrochromowych, fosforyzujących, luminescencyjnych, foto- i elektroluminescencyjnych i wielu innych) można dostosować do wymogów niskiej migracji, co z kolei oznacza, że farby te uzyskają możliwość wszechstronnego zastosowania w druku etykiet i opakowań spożywczych.


Istnieje dość głęboko uświadomiona i zrozumiała potrzeba zmiany dotychczasowego sposobu komunikowania się opakowania z odbiorcą. Zalewa nas jako konsumentów fala podobnych do siebie, ładnych i doskonale technicznie wykonanych, ale nudnych opakowań. Farby specjalne poprzez swoją interaktywność, ekspresję, oddziaływanie na inne oprócz wzroku zmysły, wielowymiarowość i tajemniczość pozwalają wytworzyć swoiste napięcie, wciągnąć w grę i zabawę, wreszcie zainteresować konsumenta swoim wyglądem. W ten sposób możliwe będzie zaoferowanie producentom opakowań spożywczych szerokiego wyboru farb specjalnych, za pomocą których będą oni mogli stworzyć interaktywne, ciekawe i niepowtarzalne opakowania czy etykiety, spełniające wyśrubowane wymogi niskiej migracyjności.

