Zabezpieczanie etykiet i opakowań przed fałszowaniem i podrabianiem Część 1

Podrabianie, plagiatowanie i kopiowanie bez zgody właściciela projektu to obecnie zmora wielu branż. Przywłaszczeniu może ulec dzisiaj nie tylko własność intelektualna, pomysł czy koncepcja, ale również gotowy produkt. Za tym faktem stoi coraz większa chęć przedsiębiorstw do ochrony swoich aktywów najrozmaitszymi metodami. Jedną z nich jest wykorzystanie farb i lakierów specjalnych.

Farby i lakiery specjalne, wykorzystując zjawiska fizykochemiczne, nadają opakowaniom nie tylko
niesamowity wygląd, ale również są w stanie je odpowiednio zabezpieczyć.

Szczególnie narażone na sfałszowanie, skopiowanie bądź kradzież są opakowania i etykiety produktów
luksusowych, kosmetyków, biżuterii, alkoholi, elektroniki użytkowej i produktów markowych.

Fałszerze oraz złodzieje polują na produkty słabo zabezpieczone, aby móc je podrobić, skopiować lub przekształcić na własny użytek. Najczęściej falsyfikacji ulegają etykiety oraz opakowania, gdyż w ten sposób firmy „piratujące” oszczędzają na kosztach rozwoju oraz certyfikacji produktów.

W jaki sposób można zabezpieczyć etykietę lub opakowanie przed fałszowaniem?

Aby ograniczyć proceder plagiatowania oraz podrabiania opakowań produktów, warto zastosować zabezpieczenia w postaci specjalistycznych farb i lakierów.

W szerokim asortymencie tych produktów można wyróżnić kilkanaście poniższych grup w szczególny sposób nadających się do tego typu zastosowań.

Część z nich już jest używana w zabezpieczaniu własności intelektualnej, a część to tylko idea warta rozwinięcia i wykorzystania, te produkty stanowią doskonałe narzędzie dla
kreatywnych projektantów:

• farby niewidoczne fluorescencyjne kolorowe – farby fluorescencyjne widoczne w świetle UV w różnych kolorach, umożliwiające niewidoczne
dla końcowego klienta znakowanie produktów;
• farby niewidoczne fluorescencyjne białe – farby fluorescencyjne widoczne w świetle UV, świecące superjasnym białym światłem;

• farby metaliczne wykorzystujące specjalne superbłyszczące lub mieniące się różnokolorowe pigmenty;

• farby fluorescencyjne widoczne w świetle dziennym – farby o wyjątkowej czystości koloru, charakteryzujące się jaskrawym, neonowym, intensywnym blaskiem niemożliwym do skopiowania;
• farby termochromowe – farby reagujące na temperaturę, nadające się zarówno do celów marketingowych (np. przykrycie farbą termochromową poddruku z informacją lub nadruk informacji o zmianie temperatury produktu), jak i w celu zabezpieczenia opakowania produktu przed podrobieniem;
• farby fotochromowe – farby reagujące na światło słoneczne zabarwieniem lub zmianą koloru;

• farby piezochromowe – farby reagujące zmianą koloru pod wpływem nacisku lub wysokiego ciśnienia;
• farby hydrochromowe – farby, które stają się transparentne, rozpuszczalne lub zmywalne pod wpływem działania wody;
• farby chemiochromowe – farby reagujące zabarwieniem po poddaniu ich działaniu wybranej substancji chemicznej;
• farby IR – farby reagujące pojawieniem się koloru pod wpływem podczerwieni;

• farby IR-Transparent i IR-Non Transparent
– komplet farb czarnych, z których jedna jest widoczna dla skanerów, a druga nie;
• farby fosforyzujące, tzw. glow in the dark – farby świecące w ciemności po uprzednim naświetleniu („naładowaniu” światłem dziennym lub UV);
• farby elektroluminescencyjne – farby świecące w różnych barwach po podłączeniu ich do źródła prądu;
• lakiery zapachowe – lakiery pachnące unikalnymi kompozycjami zapachowymi właściwymi np. tylko dla danej marki;
• farby magnetyczne – farby zawierające ferromagnetyki, które mogą być nośnikiem niewielkiej ilości zapisanych w nich magnetycznie informacji (jak np. karty z paskiem magnetycznym);

• farby przewodzące prąd – farby mające zdolność przewodzenia prądu, sprawdzenie autentyczności produktu może nastąpić po podłączeniu zadrukowanego produktu do źródła prądu;
• farby zdrapkowe i ścieralne gumką – farby, które można usunąć lub ujawnić po potarciu ich różnego rodzaju narzędziami;

• lakiery kopiujące – lakiery mające zdolność przenoszenia inskrypcji pod wpływem nacisku długopisu lub temperatury;
• lakiery zmiennooptyczne, perłowe, brokatowe i interferencyjne – lakiery skrzące się wielobarwnie, tęczowo, perłowo, zmieniające kolor w zależności od kąta obserwacji, idealne zarówno do ochrony dokumentów, jak i etykiet przed sfałszowaniem;
• lakiery wyczuwalne dotykiem – lakiery, których fakturę, grubość i strukturę można wyczuć dłonią; za pomocą kombinacji różnych struktur
i pigmentów możemy uzyskać niepowtarzalną, unikatową fakturę opakowania lub etykiety, właściwą tylko dla danej marki;
• lakiery imitujące znak wodny – lakier możliwy do nadruku w zwyczajnych maszynach poligraficznych, dający wrażenie znaku wodnego używanego np. w produkcji banknotów;
• farby penetrujące – farby zdolne wnikać w strukturę podłoża, czarne od strony awersu i czerwone od rewersu.
Poszerzony opis oraz przykłady zastosowania każdej z grup farb i lakierów specjalnych służących do zabezpieczeń etykiet i opakowań przed fałszowaniem, podrabianiem i kopiowaniem znajdą Państwo w kolejnych wydaniach „Świata DRUKU”.

Oryginalny artykuł znajdziecie Państwo w miesięczniku Świat DRUKU 5/2022